HONDA XBR500

De HONDA XBR500 is een één-cylinder, doordat het van origine een XR-blok is, is het een sterk blok wat niet gauw kapot zal gaan.

Ook is blok betrekkelijk eenvoudig en mocht de accu wat laag zijn, dan heb je altijd nog de kickstarter waarmee je de motor toch weer aan de praat kunt krijgen.


In maart 1991 heb ik deze motor (bouwjaar 1988) tweedehands gekocht met 6700 km op de teller.

Aanvankelijk was het plan om de motor een paar jaar te houden, maar omdat je de motor zo weinig tegenkomt is het erg leuk om hem te houden.

Na ongeveer 113.000 km was het blok een beetje op. De keus: was wegdoen, reviseren of een ander blok. Het werd een blok met ongeveer 13.000 km op de teller.

Maar nu, 12 jaar later (tellerstand alweer op 37.500), doe ik de motor weg.


Mijn keus is gevallen op een Honda Varadero. Hoe deze bevalt en welke reizen ik hiermee ga maken, staat hier.


Mijn XBR, bepakt voor weer een reis


Op de homepage van de vriendenclub van de XBR vind je nog meer info


Hier kun je een test downloaden van de XBR500 welke in de jaren 80 in de Moto 73 heeft gestaan.